Bestaanszekerheid blijvend hoog op WSD-agenda
Marjanne Wassink, directeur Personeel en Organisatie WSD, en Simone van Houtum, manager Personeel en Ontwikkeling WSD:
“Bestaanszekerheid bepaalde in 2025 niet alleen de landelijke actualiteit, maar was ook binnen WSD een belangrijk onderwerp van gesprek én aandacht. Om maar met de deur in huis te vallen: een belastingmaatregel die bedoeld was om arbeid te stimuleren (‘meer werken loont’), pakte averechts uit voor SW- en PW-collega’s die door uiteenlopende omstandigheden vaak niet in staat zijn om meer te gaan werken.”
#IkVerdienHetOok
“Het eerste loonstrookje van 2025 liet een netto inkomensdaling van soms 40 euro zien. In mei bleek ook dat minder vakantiegeld uitbetaald werd. WSD heeft dit snel gesignaleerd en haar SW- en PW-collega’s met brieven en folders geïnformeerd. We hebben de ongewenste uitwerking van deze belastingmaatregel voor onze collega’s geadresseerd bij de vakbeweging, onze brancheorganisatie Cedris en natuurlijk in Den Haag.”
“Een intensieve lobby volgde; velen ondertekenden de petitie #IkVerdienHetOok. Belangrijk omdat deze belastingmaatregel een toename van het aantal werkende armen in de hand werkte. Het vele lobbywerk en enkele manifestaties hadden succes en leidden tot het aannemen van een motie in de Tweede Kamer, vlak voor het zomerreces. Alle SW- en PW-collega’s ontvingen eind 2025 een compensatie in de vorm van een bruto bedrag van 504 euro. De belastingmaatregel is vanaf 2026 aangepast.”
Budgetcoach
Op cao-terrein bereikte Cedris met de VNG en de vakbonden een onderhandelaarsresultaat over de verlenging van de cao Aan de slag. Het akkoord werd kort voor Kerstmis 2025 bereikt en geldt voor een periode van twee jaar. In de cao is onder meer aandacht voor een aan de stijging van het minimumloon gekoppelde salarisverhoging en een eindejaarsuitkering.”
“Al deze financiële gebeurtenissen maakten dat er continu aandacht was voor de bestaanszekerheid van onze SW- PW-collega’s. De ureninzet van onze budgetcoach hebben we verdubbeld, maar nog steeds zijn er wachtlijsten. In onze ogen het bewijs dat veel mensen kampen met geldzorgen.”
“We werken samen met een organisatie die wekelijks maatschappelijke ondersteuning biedt. Een open spreekuur van de maatschappelijk werker is drempelverlagend. Tijdens de Week van het Geld vroegen we ook dit jaar aandacht voor de budgetcoach en het maatschappelijk werk.”
Personeelsfonds
“Sinds enkele jaren bestaat binnen WSD het Personeelsfonds. Het fonds is opgericht omdat we vinden dat onze SW- en PW-collega’s recht hebben op een financieel extraatje als het goed gaat met WSD. We stellen 25 procent van ons resultaat binnen de fiscale mogelijkheden beschikbaar. Dat resulteerde in een eenmalige netto uitkering, maar ook in een extra bijdrage aan de reiskosten door een verruiming van de kilometervergoeding.”
“In 2025 zijn we dankzij een bijdrage van het Personeelsfonds gestart met het beschikbaar stellen van gratis fruit aan alle medewerkers. Lekker én gezond!”
“Een mooi initiatief was de lancering van een MUP bij WSD in Boxtel. Dat is een uitgiftepunt waar gratis menstruatiemiddelen verkrijgbaar zijn. Niet alleen vrouwen zijn welkom om menstruatiemiddelen mee naar huis te nemen. Ook mannen die aankloppen voor hun partner en/of dochter(s) kunnen menstruatiemiddelen meenemen.”
Menstruatieproducten uitgiftepunt (MUP) voorziet in behoefte
Lizzy Vos, productiemedewerker en lid MUP-team, WSD
“Bij WSD mag ik zijn wie ik ben.”
“In 2025 staat WSD officieel geregistreerd als MUP: menstruatieproducten uitgiftepunt. In totaal zijn er in Nederland meer dan drieduizend MUP’s waar op initiatief van het Armoedefonds gratis menstruatieproducten zoals maandverband, inlegkruisjes en tampons verkrijgbaar zijn. Volgens het fonds kan één op de acht vrouwen en meisjes deze producten niet betalen.”
“Medewerkers van WSD die menstruatieproducten duur vinden, kunnen deze gratis bij het MUP meenemen. Wie ze om financiële redenen niet in huis heeft en daardoor niet zou kunnen gaan werken, is ook bij gebaat bij het MUP. Het uitgiftepunt bestaat uit houten kastjes die in twee damestoiletgroepen hangen. Bij de receptie zijn ook menstruatieproducten verkrijgbaar. Mannelijke collega’s die ze willen meenemen voor hun gezin, kunnen hier terecht.”
MUP-team
“Ik werk al enkele jaren op de productieafdeling van WSD in Boxtel. Ik ben begonnen met een stage en die beviel zó goed dat ik ben gebleven. Samen met mijn collega’s doe ik allerlei productiewerkzaamheden. Op dit moment sorteren we plastic doppen. Soms is er een order waarbij we iets moeten monteren, in een ander geval voorzien we artikelen van stickers.”
“Nadat ik een aantal menstruatieproducten aan het MUP bij WSD had gedoneerd, ben ik door mijn groepsbegeleider Simone gevraagd om aan te sluiten bij het MUP-team. Sindsdien controleer ik twee keer per week hoe het met de voorraad staat. Ik vind het leuk om met Simone op pad te gaan. ‘Zullen we even samen gaan muppen?’, vraag ik dan. En dan maken we een rondje en vullen we waar nodig de menstruatieproducten aan.”
Lagere drempel
“De belangstelling voor het MUP bij WSD groeit. In het begin van 2025 werd er nog niet zoveel gebruik van gemaakt. Dat veranderde toen in meerdere talen folders en posters zijn verspreid. Het MUP-team kwam ook regelmatig in beeld op de beeldschermen bij de receptie. Bovendien zijn de menstruatieproducten makkelijker mee te nemen sinds we over kastjes beschikken. De drempel om het MUP te bezoeken, is een stuk lager geworden.”
“Ik denk dat het MUP nog beter kan gaan draaien als er in het andere WSD-gebouw in Boxtel een kastje met menstruatieproducten komt te hangen. Ook in dat gebouw werken veel collega’s en worden elke dag taallessen aan tientallen inburgeraars gegeven. Het zou handig zijn als ook hier gratis menstruatieproducten verkrijgbaar zijn. In het MUP-team gaan we hier binnenkort vast een keer over praten.”
Nieuw vrienden
“Ik vind het fijn om naast productiemedewerker ook lid te zijn van het MUP-team. Het maakt mijn werk bij WSD nóg afwisselender. Ik durf te zeggen dat ik me bij WSD thuis voel. Bij WSD mag ik zijn wie ik ben. Niemand kijkt er van op dat ik geboorteknuffel Beertje graag bij me heb. Het werk is leuk, de collega’s zijn aardig. Ik heb bij WSD nieuwe vrienden ontmoet waarmee ik ook in mijn vrije tijd leuke dingen doe, zoals carnaval vieren.”